הרעיון של סוללה לרכב הוגה לראשונה בשנת 1859 על ידי גסטון פלנטה. הוא המציא את תא העופרת-חומצה וזה היה הסוללה האלקטרוכימית הראשונה אי פעם שנוצרה לשימוש מסחרי. יצירת מצבר מסוג זה אפשרה למכוניות לנסוע מרחקים ארוכים יותר מבלי לדאוג שיגמר הדלק. מפעלים חשו שלסוללות עופרת יש חסרונות רבים מדי מכדי שישמשו כצורת כוח עיקרית למכוניות; בעיקר שהם היו כבדים ולקח יותר מדי זמן להטעין אותם.
ואז בשנת 1881 ממציא בשם תומס אדיסון יצר את מה שאנו מכנים היום בשם ניקל-c
האם המצבר לרכב חשמלי הוא אותו מצבר של רכב בנזין?
העתיד של המכוניות החשמליות הוא מזהיר, עם תעשיית המצברים בחזית. ייצור הסוללות גדל בכ-12% בשנים האחרונות, והוא צפוי להמשיך ולגדול.
סוללת המכונית החשמלית היא ספק הכוח לרכב חשמלי, כולל היברידיות פלאג-אין. הסוללה תהיה אחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב EV, כך שיהיה חשוב לוודא שהסוללות מיועדות להחזיק מעמד למשך 10-15 שנים.
מצברים לרכב חשמלי יקרים לצרכנים, אך הם אטרקטיביים מבחינה כלכלית עבור בעלי רכב כאשר רואים אותם כנכס מופחת.
המצבר של רכב חשמלי אינו אותו מצבר של רכב בנזין. ראשית, התגובות הכימיות בכלי רכב חשמליים יעילות יותר מאלה ברכבי בנזין. מכאן שרכב חשמלי דורש פחות אנרגיה כדי לעבור את אותו מרחק כמו רכב בנזין. הסוללות של כלי רכב חשמליים מאפשרות גם זמן טעינה מהיר יותר הודות לטכנולוגיות חדשות הקיימות כיום בשוק.
סוגי הסוללות השונים המשמשים במכוניות חשמליות
בשנים האחרונות, מכוניות חשמליות נתפסו כפתרון מבטיח להפחתת פליטת גזי חממה על ידי הפחתת התלות שלנו בדלקים מאובנים. כדי שמכוניות חשמליות יהיו כמה שיותר יעילות, הסוללות שמניעות אותן צריכות להיות מסוגלות לאגור הרבה אנרגיה. הסוללה יכולה לאגור אנרגיה חשמלית ממקור מתח חיצוני או להמיר אנרגיה כימית מתא דלק לחשמל.
ישנם כמה סוגים שונים של סוללות שניתן להשתמש בהן כדי להפעיל מכוניות חשמליות. אלה כוללים חומצה עופרת, הידריד מתכת ניקל, ליתיום יון ופולימר ליתיום.
לסוללות חומצת עופרת בממוצע יש את תוחלת החיים הנמוכה ביותר. יש להם גם את המשקל והנפח הגבוהים ביותר על סיפון מכונית חשמלית בהשוואה לסוגי סוללות אחרים. ניתן לפרוק את הסוללות הללו בבטחה עד לנקודה שבה הן לא יכולות להפעיל יותר את המכונית מבלי שייגרם נזק לתאי המצבר עצמם.
לסוללות ניקל מתכת הידריד יש תוחלת חיים ארוכה יותר מזו של סוללות מסוג חומצת עופרת ומגבלת הפריקה גבוהה יותר מדי. הם פחות רעילים מהסוללה מסוג חומצת עופרת, והם גם שוקלים פחות, מה שמוביל לרכב קל יותר שהוא יעיל יותר במונחים של צריכת אנרגיה עבור כל קילומטר שעבר רכב חשמלי
כמה עולה להטעין רכב חשמלי
בישראל מחיר החשמל עומד על 0.56 ש"ח בממוצע לקוט"ש.
תעריף הטענת רכב חשמלי בישראל מחושב על בסיס קילוואט-שעה, בחיוב בסיס של 24 שקלים ותוספת של 2 שקלים לכל קילומטר נסיעה בזמן הטעינה.
סוללת רכב חשמלי טיפוסי צריך להיטען במשך 3 שעות כדי לקבל טווח של 150 קילומטרים. המשמעות היא שיעלה כ-66 ש"ח להטעין סוללה מ-0% ל-100%.